tag:blogger.com,1999:blog-41717922730462628692024-03-14T19:45:19.297+08:00CIKGU WAN DHIAPENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU serta INFORMASI KAUNSELINGWAN DHIAhttp://www.blogger.com/profile/08009718482552309968noreply@blogger.comBlogger35125tag:blogger.com,1999:blog-4171792273046262869.post-61234374522370078532015-01-07T02:41:00.003+08:002018-09-24T12:20:31.281+08:00Isu dan Cabaran Bahasa Melayu dalam Pendidikan
Dunia era globalisasi kini
memperlihatkan perkembangan ilmu yang begitu pantas. Kemajuan dalam
teknologi maklumat memberi kesan secara langsung atau tidak langsung dalam
kehidupan dan sistem pendidikan. Perubahan demi perubahan yang berlaku itu
turut membawa bersama isu dan cabaran terhadap pengajaran dan pembelajaran
Bahasa Melayu di sekolah. Pelbagai isu dan cabaran yang dihadapi oleh para
WAN DHIAhttp://www.blogger.com/profile/08009718482552309968noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-4171792273046262869.post-36429011445593438822014-04-26T02:39:00.000+08:002014-04-26T02:39:56.268+08:00PENYEDIAAN GURU YANG BERKESAN
FAKTOR
penting yang menggerakkan kelancaran sistem pendidikan ialah guru atau
pendidik. Guru adalah kumpulan pelaksana pendidikan formal yang diamanahkan
untuk merancang, melaksana dan menilai kesan pengajaran dan pembelajaran. Oleh
kerana tanggungjawab guru terhadap kejayaan misi dan pengisian wawasan
pendidikan adalah tinggi maka wajarlah program pendidikan guru sentiasa dikemas
kini supaya WAN DHIAhttp://www.blogger.com/profile/08009718482552309968noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-4171792273046262869.post-39690325969356845282014-04-26T01:48:00.000+08:002014-04-26T02:50:58.848+08:00MEMARTABATKAN BAHASA MELAYU MEMPERKUKUHKAN BAHASA INGGERIS
Pada tarikh keramat iaitu 8 Julai 2009, pelaksaan
dasar pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris
telah dimansuhkan di seluruh sekolah di Malaysia dan diganti dengan Dasar
Memartabatkan Bahasa Malaysia dan Memperkukuh Bahasa Inggeris(MBMMBI).
Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) telah melaksanakan
program memartabatkan Bahasa Melayu dan Mengukuhkan Bahasa InggerisWAN DHIAhttp://www.blogger.com/profile/08009718482552309968noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-4171792273046262869.post-70536615693135701012013-11-05T10:12:00.001+08:002013-11-05T10:12:27.286+08:00PROFESION PERGURUAN YANG CEMERLANG
Profesion perguruan atau bekerja
sebagai guru adalah antara beberapa jenis pekerjaan yang penting dalam proses
pembangunan manusia, masyarakat dan negara. Profesion perguruan merupakan
profesion paling utama di dalam proses penyerapan ilmu pengetahuan kepada
individu dan masyarakat. Dalam era globalisasi sekarang, peranan guru menjadi
semakin kompleks dan mencabar. Golongan guru hendaklah WAN DHIAhttp://www.blogger.com/profile/08009718482552309968noreply@blogger.com2tag:blogger.com,1999:blog-4171792273046262869.post-50108638154936316352013-05-10T02:09:00.002+08:002013-05-10T02:09:45.638+08:00GAYA PEMBELAJARAN
Setiap individu mempunyai gaya pembelajaran yang tersendiri. Demikian juga, para guru Bahasa Melayu (GBM) yang mempunyai pandangan yang berbeza tentang gaya pembelajaran. Menurut Dunn (1980), gaya pembelajaran ialah cara seseorang pelajar memproses serta mengekalkan maklumat baru. Gaya pembelajaran bergantung kepada ciri-ciri biologi dan perkembangan sahsiah seseorang dan ia dipengaruhi oleh WAN DHIAhttp://www.blogger.com/profile/08009718482552309968noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-4171792273046262869.post-69001043561873288312012-08-14T02:38:00.001+08:002012-08-15T05:31:36.629+08:00Pendekatan Konstruktivisme
Ilmu pengetahuan dan cara bagaimana manusia memperoleh ilmu pengetahuan telah mula menarik perhatian para pendidik seluruh dunia. Salah satu pandangan tentang cara manusia belajar dan memperoleh pengetahuan ialah secara Kognitivisme. Penggerak utama Kognitivisme adalah Jean Piaget.
Idea utama Kognitivisme adalah perwakilan mental. Semua idea dan imej dalam minda individu diwakili melalui WAN DHIAhttp://www.blogger.com/profile/08009718482552309968noreply@blogger.com2tag:blogger.com,1999:blog-4171792273046262869.post-16781644140213736442012-08-13T06:27:00.000+08:002013-03-19T10:08:48.950+08:00INOVASI GURU BAHASA MELAYU (GBM) MEKANISME PENGAJARAN BERKESAN
Menjadikan proses pembelajaran berkesan dalam setiap sesi pengajaran isi pelajaran menjadi fokus utama bagi setiap pendidik. Suasana pembelajaran yang dilatari keceriaan dan keharmonian proses pengajaran menjadi pemangkin ke arah mencapai objektif pelajaran yang telah dirancangkan. Sehubungan itu, guru bahasa Melayu (GBM) sebagai individu sentiasa bersama murid memainkan peranan penting bagi WAN DHIAhttp://www.blogger.com/profile/08009718482552309968noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-4171792273046262869.post-57447032360433907022012-08-12T10:57:00.003+08:002012-09-11T23:12:01.334+08:00KONSEP PENGETAHUAN PEDAGOGI ISI KANDUNGAN (PPIK)
Pengajaran dan pembelajaran masa lalu, asas pengetahuan bagi pendidikan guru banyak berfokus kepada pengetahuan isi kandungan (Shulman 1986). Hanya sejak akhir akhir ini, pendidikan guru mula memberi tumpuan kepada bidang pedagogi (Magnusson, Borko & Krajcik 1998). Penyelidikan ke atas pedagogi lebih banyak tertumpu kepada penggunaan amalan pedagogi am dalam bilik darjah dan berasingan WAN DHIAhttp://www.blogger.com/profile/08009718482552309968noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-4171792273046262869.post-73880012188163597162012-08-12T10:47:00.000+08:002012-08-12T10:47:21.383+08:00Pembelajaran Masteri
Pentingnya Pembelajaran Masteri
Salah satu daripada strategi yang boleh anda gunakan untuk mengatasi masalah pembelajaran pelajar ialah melalui pembelajaran masteri.
Ini adalah kerana, pembelajaran masteri dapat:
meningkatkan prestasi pelajar khasnya pelajar yang pencapaiannya rendah.
sekolah-sekolah di negara maju yang melaksanakan pembelajaran masteri telah mendapati bahawa WAN DHIAhttp://www.blogger.com/profile/08009718482552309968noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-4171792273046262869.post-4308763527735111972012-07-28T14:43:00.000+08:002012-07-28T14:59:32.496+08:00Pembelajaran Koperatif
Pembelajaran Koperatif
Pengajaran dan pembelajaran tradisional yang berpusatkan guru ini tidak menepati
strategi yang disarankan di bawah Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM)
yang menekankan strategi berpusatkan pelajar. Strategi pemusatan pelajar menggalakkan
pelajar melibatkan diri secara aktif di dalam aktiviti pembelajaran dan bukan sebagai
penerima maklumat semata-mata. WAN DHIAhttp://www.blogger.com/profile/08009718482552309968noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-4171792273046262869.post-50494589015852202562012-05-31T12:37:00.001+08:002012-05-31T12:44:37.190+08:00STRATEGI DAN PELAKSANAAN PROSES P&P BAHASA MELAYU
Pelbagai aspek
harus dikaji dan difikirkan dalam mengatur strategi dan pelaksanaan pengajaran
Bahasa Melayu dalam melangkah ke era abad ke 21 menuju negara maju. Keperluan terhadap kemahiran literasi dalam pengajaran
bahasa dan kesusasteraan Melayu seharusnya selari dengan perkembangan dan
kehendak kemahiran literasi dalam era masa kini. Lima aspek yang penting dalam
kemahiran literasi, WAN DHIAhttp://www.blogger.com/profile/08009718482552309968noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-4171792273046262869.post-13105447829730644802012-04-14T11:14:00.000+08:002013-01-09T10:42:41.366+08:00PROFESIONALISME GURU BAHASA MELAYU (GBM)
Sistem pendidikan di negara ini akan sentiasa bergerak maju ke hadapan. Perubahan-perubahan yang dilakukan dalam kurikulum pendidikan adalah untuk memenuhi kehendak negara merealisasikan sebuah negara maju pada masa hadapan. Setiap perubahan-perubahan dalam kurikulum pendidikan yang diperkenalkan menjadi satu bentuk cabaran dalam profesion keguruan. Oleh itu adalah mustahak bagi individu yang WAN DHIAhttp://www.blogger.com/profile/08009718482552309968noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-4171792273046262869.post-45657632795698958262012-03-08T23:33:00.000+08:002012-03-16T04:22:48.446+08:00PENGETAHUAN PROFESIONAL GURU BAHASA MELAYU
Dalam konteks masyarakat moden, perkataan guru membawa maksud yang luas dan tidak terbatas. Individu yang melibatkan diri mereka sama ada secara formal atau tidak formal bagi menyampaikan ilmu pengetahuan atau kepandaian kepada orang perseorangan atau kelompok individu digelar sebagai guru (Atan Long, 1984).
Ahli-ahli sains sosial melabelkan golongan guru sebagai pendidik, pengajar, pengasuh WAN DHIAhttp://www.blogger.com/profile/08009718482552309968noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-4171792273046262869.post-12405217911849041272012-03-08T23:08:00.000+08:002012-03-08T23:11:52.757+08:00PEDAGOGI ISI KANDUNGAN (PCK) DALAM KONTEKS PENGAJARAN BAHASA MELAYU
Proses pembinaan PCK perlu memenuhi beberapa langkah yang berikut (Shulman 1987) iaitu Kefahaman, Transformasi, Pengajaran, Penilaian, Refleksi dan kefahaman baru.
(a) Kefahaman (Comprehension)
Untuk mengajar, guru perlu memahami isi kandungan dan pelajar. Guru-guru dikehendaki menguasai WAN DHIAhttp://www.blogger.com/profile/08009718482552309968noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-4171792273046262869.post-29422492763683932562012-02-11T11:53:00.001+08:002012-02-11T12:03:03.333+08:00TEORI PSIKOANALISIS
Psikoanalisis merupakan satu sistem psikologi yang
dipelopori oleh Sigmund Freud. Beliau berasal dari
Moravia, yang pada masa sekarang terkenal dengan nama
Slovakia. Beliau bermula sebagai seorang doktor
perubatan dan sebagai penyelidik menumpukan
penyelidikannya kepada kecelaruan saraf.
Bidang ini tidak begitu maju dalam abad yang WAN DHIAhttp://www.blogger.com/profile/08009718482552309968noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-4171792273046262869.post-13049090554873322412012-02-07T12:05:00.004+08:002012-05-28T18:14:20.696+08:00PRINSIP-PRINSIP DALAM PENGAJARAN BAHASA MELAYU
Guru bahasa Melayu perlu mempunyai prinsip mengenai bagaimana cara bahasa Melayu itu diajarkan atau dipelajari. Dengan berpegang pada prinsip itu maka ia boleh menghasilkan sesuatu bentuk pengajaran yang baik dan berkesan.
Menurut Kamus Dewan (1984: 1056), prinsip ialah asas atau dasar yang menjadi pokok sesuatu pemikiran, kajian, tindakan sesuatu teori. Jadi sesuatu teori itu menentukan WAN DHIAhttp://www.blogger.com/profile/08009718482552309968noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-4171792273046262869.post-67404111767772990262012-02-02T14:08:00.000+08:002012-02-02T14:08:14.145+08:00Taksonomi Kognitif Bloom (1956)
Benjamin Bloom (1956) dalam
Taxonomy of Educational Objectives: Handbook I: Cognitive Domain (New
York: David McKay) telah memperkenalkan satu hierarki kognitif yang disusun
dari aras rendah hingga ke aras tinggi iaitu aras pengetahuan, pemahaman,
aplikasi, analisis, sintesis dan penilaian.
Taksonomi ini terkenal dengan nama Taksonomi Bloom.
Huraian mengenai
pelbagai tahap Taksonomi BloomWAN DHIAhttp://www.blogger.com/profile/08009718482552309968noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-4171792273046262869.post-62900804434096249422011-12-26T15:33:00.003+08:002011-12-26T15:35:12.269+08:00PENGUJIAN DAN PENILAIANPENGUJIAN DAN PENILAIAN BAHASA MELAYUSejarah perlaksanaan pengujian dan penilaian bahasa Melayu bermula pada tahun 1957 apabila Sijil Pelajaran Bahasa Kebangsaan diwajibkan (Asmah Hj. Omar 1976, Mohd Khusairi Hj Abdullah 1983).
Sebelum peperiksaan ini dikelolakan oleh Lembaga Peperiksaan Malaysia dengan nama peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), pengendaliannya pada peringkat awal dilakukanWAN DHIAhttp://www.blogger.com/profile/08009718482552309968noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-4171792273046262869.post-78924819047029992922011-09-15T09:09:00.001+08:002011-09-15T09:18:20.546+08:00Pedagogi: Pendekatan, Strategi, Kaedah dan TeknikBagi seseorang yang baru menjejak kakinya dalam arena pengajaran malah ramai guru yang berpengalaman, konsep pendekatan, strategi, kaedah serta teknik pengajaran amat sukar dibeza-bezakan. Ada yang menganggap bahawa semua istilah tersebut adalah sama dengan cara pengajaran sahaja. Ini adalah suatu perkara yang harus diberi perhatian kerana konsep tersebut adalah merupakan asas untuk WAN DHIAhttp://www.blogger.com/profile/08009718482552309968noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-4171792273046262869.post-46851967660582608792011-09-09T09:37:00.001+08:002011-09-09T09:39:38.510+08:00TEORI RASIONAL EMOTIF TERAPITeori Rasional Emotif Terapi telah diasaskan oleh Albert Ellis. Beliau dilahirkan pada tahun 1913 di Pittsburgh, Amerika Syarikat.Pada awal tahun 1955, beliau telah menggabungkan terapi-terapi kemanusiaan, fisolofikal dan tingkah laku dan dikenali sebagai teori emosi-rasional (RET).Hipotesis RET bahawa emosi berpunca daripada kepercayaan, penilaian, interpretasi dan tindakan daripada situasi WAN DHIAhttp://www.blogger.com/profile/08009718482552309968noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-4171792273046262869.post-25761118757184654652011-08-14T08:41:00.004+08:002012-05-19T00:00:13.324+08:00GURU BAHASA MELAYU
KETERAMPILAN PROFESIONAL GURU BAHASA MELAYU DALAM BILIK DARJAH
Guru bahasa Melayu yang profesional bermaksud guru yang mempunyai kemahiran dan kebolehan yang memuaskan untuk mengajar bahasa Melayu. Guru bahasa Melayu profesional adalah guru yang berkesan yang mempunyai kuasa keilmuan, menguasai matapelajaran yang diajar dan mengambil berat hal pelajarnya dan seterusnya dapat WAN DHIAhttp://www.blogger.com/profile/08009718482552309968noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-4171792273046262869.post-56303104713231300962011-08-07T02:30:00.000+08:002011-08-07T02:30:27.509+08:00TEKNIK KAUNSELING Carls RogersPenerimaan Tanpa Syarat
Teknik ini menekankan supaya kaunselor mempunyai sikap menerima klien tanpa syarat iaitu tanpa menilai tingkahlaku, peristiwa atau perasaan klien sama ada baik atau jahat. Klien akan dapat merasa ketulenan kaunselor untuk menolongnya dan dengan wujudnya persepsi dan perasaan seperti ini, maka lebih mudahlah proses perubahan personaliti berlaku, kerana tidak akan WAN DHIAhttp://www.blogger.com/profile/08009718482552309968noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-4171792273046262869.post-86396469640057578112011-07-20T22:32:00.000+08:002011-07-20T22:32:18.325+08:00Maksud P&PApa dia pengajaran?
Pengajaran ialah sesuatu tugasan dan aktiviti yang diusahakan bersama oleh guru dan muridnya. Pengajaran ini adalah dirancangkan guru secara sisitematik dan teliti untuk melaksanakannya dengan kaedah dan teknik mengajar yang sesuai, membimbing, menggalak dan memotivasikan murid supaya mengambil inisiatif untuk belajar, demi memperolehi ilmu pengetahuan dan menguasai kemahiran WAN DHIAhttp://www.blogger.com/profile/08009718482552309968noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-4171792273046262869.post-65209792413359108592011-07-20T19:48:00.011+08:002011-12-27T10:32:46.156+08:00REKA BENTUK PENGAJARANPENGENALAN
Dalam merancang pengajaran dan pembelajaran berbagai elemen dan aspek yang perlu difikirkan oleh pendidik dan mereka yang terlibat dengan pengajaran. Harus diingat bahawa elemen yang mempengaruhi pengajaran dan pembelajaran bukan sahaja wujud di dalam kelas malahan terdapat juga di luar bilik darjah. Memandangkan elemen yang perlu difikirkan terlalu banyak dan meluas, pendidik perlu WAN DHIAhttp://www.blogger.com/profile/08009718482552309968noreply@blogger.com11tag:blogger.com,1999:blog-4171792273046262869.post-7741539366690772332011-07-19T23:59:00.001+08:002011-07-20T00:21:33.987+08:00Pemilihan Bahan Internet untuk Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa MelayuPemilihan Bahan Internet untuk Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu
PEMILIHAN BAHAN INTERNET UNTUK PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYUBahan pengajaran dan pembelajaran kini boleh diperolehi bukan hanya daripada buku-buku teks malah ia boleh didapati daripada bahan-bahan internet yang merupakan salah satu sumber yang besar dalam meyumbangkan bahan-bahan pengajaran. Hal ini kerana kita WAN DHIAhttp://www.blogger.com/profile/08009718482552309968noreply@blogger.com0