FAKTOR
penting yang menggerakkan kelancaran sistem pendidikan ialah guru atau
pendidik. Guru adalah kumpulan pelaksana pendidikan formal yang diamanahkan
untuk merancang, melaksana dan menilai kesan pengajaran dan pembelajaran. Oleh
kerana tanggungjawab guru terhadap kejayaan misi dan pengisian wawasan
pendidikan adalah tinggi maka wajarlah program pendidikan guru sentiasa dikemas
kini supaya selaras dengan perubahan pesat yang berlaku dalam sistem pendidikan
negara.
Dari
segi penyediaan guru, falsafah Pendidikan Negara berhasrat menyediakan guru
yang seumur hidupnya mencari ilmu dan mengamalkannya serta boleh menjadi model
kepada insan terdidik pelajar dan masyarakat.
Perancangan
dan pelaksanaan pendidikan guru dalam kurikulumnya mengambil kira matlamat
menyediakan guru berkualiti yang dapat melaksanakan tanggungjawab sebagai guru
yang berkesan. Antaranya guru yang berpengetahuan, berkemahiran mempunyai nilai
murni serta bersikap positif.
Situasi
yang jelas dan kerap diperdebatkan ialah program pendidikan guru. Ini sudah
pasti membabitkan kurikulum pendidikan guru itu sendiri. Malah dikatakan model
pendidikan guru di negara ini tidak banyak berubah sejak 1960-an lagi (Prof Dr
Abu Bakar Nordin: 1994). Banyak kritikan terhadap bakal guru yang terhasil
daripada kurikulum pendidikan guru ini; banyak kelemahannya. Antara kelemahan
yang dikenal pasti adalah:
- Kurang pendedahan kepada
pengurusan aktiviti kokurikulum;
- Kurang kemahiran menjalankan
aktiviti sukan;
- Tidak memahami peraturan dan
disiplin sekolah;
- Kurang yakin mengawal disiplin
bilik darjah;
- Kurang pengalaman mengenai
masalah yang wujud di sekolah;
- Kursus terlalu berpusatkan
kepada teori dan kurang amalan latihan;
- Tidak cukup kemahiran dalam
pengajaran; dan
- Kurang kemahiran sosial.
Bersandarkan kritikan dan persoalan
pendidikan guru masih belum mencapai tahap penghasilan guru berkualiti, maka perubahan
dalam kurikulum pendidikan guru harus dilakukan.
Pendapat
ini turut diketengahkan oleh Asiah Abu Samah (1992) yang menyatakan matlamat
pendidikan guru di Malaysia kini adalah untuk melahirkan guru yang dapat
menyesuaikan diri dengan dunia luar yang mencabar dan tidak lagi dikongkong
oleh semangat kedaerahan. Mereka harus bersikap terbuka, bertoleransi, berdaya
tahan dan berdaya saing serta mampu keluar dari sempadan yang membendung
mereka.
Kothagen
(1988), Shahrir dan Shahril (1989) menyatakan guru adalah permulaan yang
berkesan dan perlu menjadi pengamal yang mahir serta dapat membuat refleksi
secara kritis mengenai pedagoginya. Idea ini disokong oleh Reynolds (1988)
bahawa guru permulaan perlu memiliki pengetahuan mengenai pelajaran yang diajar
dan mempunyai kemahiran analitikal dalam mendapatkan maklumat mengenai murid
dan sekolah. Ini dipersetujui oleh Glasser (1993) dalam The Quality of Teacher
yang menyatakan guru seharusnya sentiasa memimpin dan menggalak dan tidak
memerintah.
Wan
Zahid Mohd Nordin (1993) menyenaraikan beberapa ciri guru yang amat rapat
kaitannya dengan kejayaan seseorang guru sebagai pengurus dan pemimpin
pendidikan. Oleh itu, seseorang guru adalah juga seorang pemimpin dan pengurus
pembelajaran di bilik darjah.
Antara
ciri yang diperlukan oleh guru ialah memiliki ilmu yang luas, sahsiah dan
akhlak yang baik, mengamalkan nilai murni dan akhlak yang baik, bersifat
terbuka, dinamik, asertif dan sentiasa menilai hasil kerja dan menilai diri
sendiri.
Namun,
ada beberapa andaian bahawa guru yang dilatih menguasai ilmu bidang pengajaran
yang hendak diajarkan di sekolah. Mereka hanya perlukan kaedah. Oleh itu,
timbullah beberapa masalah misalnya guru sains yang kurang pengetahuan sains
dan guru bahasa yang kurang pengetahuan dalam bahasa.
Shulman
(1986) menggambarkan mengenai kehilangan pengetahuan dalam pendidikan guru
sebagai 'the lost paradigm' atau paradigma yang hilang, dengan penekanan kepada
ilmu tidak diberi perhatian. Shulman menghuraikan fenomena itu sebagai:
"...In
the oversimplification of the process of classroom teaching, investigator
ignore one the most important aspects of classroom life: the subject matter. No
one asked how subject matter was transformed from the knowledge of the teacher into
content of instruction."
Kini
jelas satu persoalan penting yang ingin dikemukakan ialah mengapakah tumpuan
hanya diberikan kepada kaedah mengajar atau kaedah belajar yang efisien tetapi
bukan kepada pengetahuan khusus yang berguna kepada guru? Penguasaan isi
pelajaran adalah penting.
Oleh
itu, menurut Relly (1989) anjakan paradigma perlu dibuat dalam sistem
pendidikan guru yang selama ini berfokus kepada sistem pengajaran dan kognitif.
Sebaliknya sistem itu harus diubah supaya berfokus kepada proses pembelajaran
dan pelajar.
No comments:
Post a Comment